Ez az autó egyik igazán szép esztétikai eleme kívûlrõl nézve is,de belülrõl
amikor magunkat látjuk... , valljuk be, az érzés frenetikus!

Na itt aztán vannak csodák. Tudjátok azokra a függõlegesen álló krómozott
hátlapú típusokra gondoltam, amit több márka jeles képviselõje a hétvégén
pasztával fényesít, de a hétköznap elfelejti használni. Na szóval...

Általában a mai személygépkocsikon 3db visszapillantó tükör áll rendelkezésre a biztonságos mögöttes forgalom figyelemmel kisérése érdekében.
De semmit sem ér, ha nincs jól beállítva.
Ehhez próbálok meg segítséget nyújtani.

A baloldali tükör.
Itt igazán nagy dolgot nem lehet mondani, talán annyi elég is lenne, ha a tükör felületének 1/5-vel látjuk az autó baloldalát, akkor nagy valószínûséggel jól van beállítva, de arra azért ügyeljünk, hogy ne a bal hátsó kereket lássuk és ne is a tetõt!

A középsõ tükör.
Na ez a nagy dilemma! Mi a helyes beállítás? Az én tapasztalataim alapján a jól beállított tükörben nem szabad látni magunkat.
Miért? Ha látjuk magunkat a tükörben, akkor az a terület a gékocsi holtterét növelõ tényezõ. Viszont ha az autóban ûlve egy picit jobbra fordítjuk a tükröt addig a pontig, hogy éppen ne lássuk magunkat, akkor azt a bizonyos "holtteret" igen minimálisra csökkenthetjük, de ehhez szükség van a jobboldali tükör pontos beállítottságára is.

A jobbolbali tükör.
Ennek a beállítása a következõ módon is lehetséges. Miután a bal és a középsõ tükör beállítását elvégeztük, akkor annyira állítsuk kifelé a jobboldali tükröt, azaz keressük meg azt a pontot amit még a középsõ tükörben nem találunk, és ugyanazzal a módszerrel, mint a baloldalon, végezzük a beállítást. De a testünkel ne mozduljunk el az ülésben elfoglalt helyünkrõl, (itt nem a beállítás idejére gondoltam).

Miután ezeket az apró,de fontos dolgokat elvégeztük, próbáljunk egy parkoló autó elé állni és többféleképpen megnézni esetleg ellenõrizni a beállítások helyességét. Azt sose várjuk el, hogy olyan beállítást próbáljunk elérni, hogy mind a 3 tükörben egy pici fejmozdítás nélkül is csak a szemünk mozdításával láthassuk a mögöttes forgalmat. Ez nem fog sikerülni. De az sem, hogy egy tükör ugyanazt adja vissza amit esetleg a hátratekintéssel láthatnánk, viszont, ha nem csak "pislantunk" a tükörbe hanem esetleg "figyelünk" is egy teljesen más dimenzióba is csöppenhetünk! Viszont, ha nem tanulunk meg látni ezekkel a csodás szerkezetekkel könnyen a bõrünket is a vásárra vihetjük!

Használat: A jól beállított tükröknél és megtanult használatnál nem kell hátrafordulni, sõt kimondottan balesetveszélyesnek ítélem meg a menetközbeni
hátrafordulást, mert ez idõ alatt az autónk halad (számitásokba most nem szeretnék belemenni) és a forgalom sokat változhat, a féktávolság elfogyhat, ha az elõttünk haladó esetleg dinamikusabb fékezésbe kezd amit a késõbbiek folyamán csak egy betétlapcserével tudunk orvosolni.
Viszont amit feltétlenül ajánlanék az így hangzik: Mindíg próbáljuk meg az elõttünk haladó arcát megkeresni az Õ tükrében, mert ez azt jelenti van esély arra hogy láthat bennünket. Ami még fontos lehet, még rutinosabb közlekedõk számára is az oldalra tekintés. Mint tudjuk a "holttér"-nek nevezett terület az a hely, amit nemigazán látunk be. Ezt hol találjuk? Vagy hol nem? Az a hely, amikor a mellettünk haladó gépkocsi eleje kb. a mi általunk vezetett autó közepénél van. Ennek a "tér"-nek a csökkentését egy pici oldalra nézéssel lehet orvosolni, de úgy hogy közben az elõttünk lévõk esetleges lassítását is érzékelni tudjuk.