Ez az autó egyik igazán szép
esztétikai eleme kívûlrõl nézve
is,de belülrõl
amikor magunkat látjuk... , valljuk be, az érzés
frenetikus!
Na itt aztán vannak csodák. Tudjátok azokra
a függõlegesen álló krómozott
hátlapú típusokra gondoltam, amit több
márka jeles képviselõje a hétvégén
pasztával fényesít, de a hétköznap
elfelejti használni. Na szóval...
Általában a mai személygépkocsikon
3db visszapillantó tükör áll rendelkezésre
a biztonságos mögöttes forgalom figyelemmel
kisérése érdekében.
De semmit sem ér, ha nincs jól beállítva.
Ehhez próbálok meg segítséget nyújtani.
A baloldali tükör. Itt igazán nagy dolgot
nem lehet mondani, talán annyi elég is lenne,
ha a tükör felületének 1/5-vel látjuk
az autó baloldalát, akkor nagy valószínûséggel
jól van beállítva, de arra azért
ügyeljünk, hogy ne a bal hátsó kereket
lássuk és ne is a tetõt!
A középsõ tükör. Na ez a
nagy dilemma! Mi a helyes beállítás? Az
én tapasztalataim alapján a jól beállított
tükörben nem szabad látni magunkat.
Miért? Ha látjuk magunkat a tükörben,
akkor az a terület a gékocsi holtterét növelõ
tényezõ. Viszont ha az autóban ûlve
egy picit jobbra fordítjuk a tükröt addig a
pontig, hogy éppen ne lássuk magunkat, akkor azt
a bizonyos "holtteret" igen minimálisra csökkenthetjük,
de ehhez szükség van a jobboldali tükör
pontos beállítottságára is.
A jobbolbali tükör. Ennek a beállítása
a következõ módon is lehetséges. Miután
a bal és a középsõ tükör
beállítását elvégeztük,
akkor annyira állítsuk kifelé a jobboldali
tükröt, azaz keressük meg azt a pontot amit még
a középsõ tükörben nem találunk,
és ugyanazzal a módszerrel, mint a baloldalon,
végezzük a beállítást. De a
testünkel ne mozduljunk el az ülésben elfoglalt
helyünkrõl, (itt nem a beállítás
idejére gondoltam).
Miután ezeket az apró,de fontos dolgokat elvégeztük,
próbáljunk egy parkoló autó elé
állni és többféleképpen megnézni
esetleg ellenõrizni a beállítások
helyességét. Azt sose várjuk el, hogy olyan
beállítást próbáljunk elérni,
hogy mind a 3 tükörben egy pici fejmozdítás
nélkül is csak a szemünk mozdításával
láthassuk a mögöttes forgalmat. Ez nem fog
sikerülni. De az sem, hogy egy tükör ugyanazt
adja vissza amit esetleg a hátratekintéssel láthatnánk,
viszont, ha nem csak "pislantunk" a tükörbe
hanem esetleg "figyelünk" is egy teljesen más
dimenzióba is csöppenhetünk! Viszont, ha nem
tanulunk meg látni ezekkel a csodás szerkezetekkel
könnyen a bõrünket is a vásárra
vihetjük!
Használat: A jól beállított
tükröknél és megtanult használatnál
nem kell hátrafordulni, sõt kimondottan balesetveszélyesnek
ítélem meg a menetközbeni
hátrafordulást, mert ez idõ alatt az autónk
halad (számitásokba most nem szeretnék
belemenni) és a forgalom sokat változhat, a féktávolság
elfogyhat, ha az elõttünk haladó esetleg
dinamikusabb fékezésbe kezd amit a késõbbiek
folyamán csak egy betétlapcserével tudunk
orvosolni.
Viszont amit feltétlenül ajánlanék
az így hangzik: Mindíg próbáljuk
meg az elõttünk haladó arcát megkeresni
az Õ tükrében, mert ez azt jelenti van esély
arra hogy láthat bennünket. Ami még fontos
lehet, még rutinosabb közlekedõk számára
is az oldalra tekintés. Mint tudjuk a "holttér"-nek
nevezett terület az a hely, amit nemigazán látunk
be. Ezt hol találjuk? Vagy hol nem? Az a hely, amikor
a mellettünk haladó gépkocsi eleje kb. a
mi általunk vezetett autó közepénél
van. Ennek a "tér"-nek a csökkentését
egy pici oldalra nézéssel lehet orvosolni, de
úgy hogy közben az elõttünk lévõk
esetleges lassítását is érzékelni
tudjuk.
|